1.1. Disse almindelige leveringsbetingelser finder anvendelse ved Dansk Klima Centers ApS’ (”DKC”) tilbud, salg og levering og reparation af varmepumper og klimaanlæg (”Produktet”).
1.2. Specielle købsbetingelser eller specifikke krav til Produktet fra forhandlerens side, anført i eksempelvis forhandlerens ordre-afgivelse eller i forhandlerens generelle salgs- og leveringsbetingelser, er ikke bindende for DKC, medmindre DKC skriftligt har erklæret sig indforstået med de pågældende specifikke krav. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem forhandlerens betingelser eller krav og disse almindelige betingelser, skal disse almindelige betingelser have forrang.
1.3. Såfremt der er indgået separat aftale mellem forhandleren og DKC (”aftalen”), som henviser til disse almindelige betingelser, udgør disse en integreret del af en sådan aftale. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem disse almindelige betingelser og aftalen, skal den konkrete aftale have forrang.
2.1. Ved Mellemsalg forstås, at DKC efter at have afgivet tilbud til forhandleren, sælger det tilbudte til anden side inden forhandlerens accept er kommet frem.
3.1. I mangel af anden angivelse er tilbud gyldige i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret. Ethvert tilbud afgives med forbehold for Mellemsalg.
4.1. Alle angivelser og oplysninger om vægt, dimensioner, kapaciteter, priser, samt tekniske og andre data i DKC’s markedsføringsmateriale, herunder i kataloger, prospekter, cirkulærer, annoncer, billedmateriale, prislister m.v., er alene vejledende og er derfor ikke en garanti fra DKC.
5.1. Salget sker Ab fabrik/Ex works, jfr. Inco-terms 2010. Forhandleren skal således bære alle omkostninger og risici forbundet med transport af det købte fra DKC’s sted.
5.2. 5.1 finder også anvendelse, hvor levering finder sted direkte fra DKC’s underleverandør.
5.3. Det er et krav, at fragtmanden får en returpalle med ved levering, ellers opkræves DKK 150,00 pr. palle, der ikke gives retur.
6.1. DKC tilbyder coating af flader på klimaanlæg og varmepumper, men der ydes i givet fald ingen garanti imod utætheder.
7.1. Alle priser er opgivet eksklusive moms.
7.2. Betaling skal finde sted netto kontant senest 8 dage efter fakturadato.
7.3. DKC forbeholder sig ret til at justere sine priser med 1 måneds skriftligt varsel til forhandleren.
7.4. Ved forsinket betaling er DKC berettiget til at opkræve gebyr med DKK 100,00 per rykkerskrivelse, dog højest for 3 rykkerskrivelser for samme Produkt. DKC er ligeledes berettiget til at opkræve morarente. Morarenten udgør 2 % pr. måned.
7.5. Ved forsinket betaling er DKC ligeledes berettiget til at tilbageholde øvrige Produkter, som er bestilt men ikke leveret på det pågældende tidspunkt, indtil forhandleren har betalt alle skyldige beløb inklusiv renter og gebyrer, eller til at annullere udestående ordrer.
7.6. Forhandleren er ikke berettiget til at modregne eventuelle krav mod DKC i DKC’s fakturaer.
7.7. Returnering af Produkter (”returvarer”) forudsætter,
at det sker efter forudgående aftale med DKC,
at der er tale om Produkter, der lagerføres og som ikke er bestillingsvarer,
at det ikke sker senere end 3 måneder fra leveringstidspunktet,
at returvaren sendes franko til DKC i original emballage, og
at returvaren kommer retur i hel og ubeskadiget stand.
Kreditering af returvarer sker til DKC’s salgspris fratrukket minimum 20 %.
8.1. Er DKC vidende om, at forsinkelse vil indtræffe, eller synes forsinkelse sandsynlig, skal dette uden ophold meddeles forhandleren. Årsagen til forsinkelsen skal angives, samt så vidt muligt hvornår tidspunkt for levering eller modtagelse kan forventes at finde sted.
8.2. Medmindre forsinkelse med levering skyldes grov uagtsomhed hos DKC, udskydes leveringstidspunktet i det omfang det efter omstændighederne skønnes rimeligt. I øvrigt berettiger forsinket levering ikke forhandleren til erstatning for eventuelt tab som følge af forsinkelsen.
9.1. Når forhandleren har modtaget et Produkt, er forhandleren forpligtet til straks at undersøge dette.
9.2. Reklamationer over mangler der burde være opdaget ved den i 9.1 nævnte undersøgelse skal fremsættes skriftligt over for DKC senest 8 dage efter forhandlerens modtagelse af Produktet. Såfremt manglen først viser sig senere, skal reklamation dog altid ske straks efter manglen viser sig, dog senest 12 måneder efter levering. Ved senere reklamation har forhandleren mistet sine rettigheder til at gøre mangelsindsigelser gældende.
9.3. Der foreligger en mangel, hvis Produktet er væsentligt ringere end de aftalte specifikationer. Der foreligger ikke en mangel,
(a) hvis et Produkt ikke kan anvendes som forudsat af forhandleren/slutkunden, hvis Produktet i væsentlighed lever op til den aftalte specifikation,
(b) hvis der er tale om fejl eller problemer, som kan henføres til begivenheder, som forhandleren/slutkunden bærer risikoen for, som f.eks. anvendelse foretaget af forhandleren/slutkunden, herunder ukorrekt opbevaring eller mangelfuld vedligeholdelse eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger af Produktet
(c) hvis forhandleren/slutkunden i strid med produktdokumentation og/eller modtagne anbefalinger anvender Produktet sammen med andre produkter eller tilbehør på en måde, som påvirker dets funktion eller egenskaber, eller,
(d) hvis forhandleren/slutkunden ændrer eller foretager indgreb i Produktet uden DKC’s tilladelse.
9.4. Forhandleren er i videst muligt omfang forpligtet til at begrænse sit eventuelle tab.
9.5. Skulle et Produkt vise sig at lide af en mangel som DKC er ansvarlig for, påtager DKC sig efter eget valg enten at foretage reparation eller omlevering af Produktet indenfor en rimelig frist eller at give et forholdsmæssigt afslag i købesummen. I øvrigt berettiger mangler ikke forhandleren til erstatning for eventuelt tab som følge af manglen.
10.1. Garantiformularen være os i hænde indenfor 10 hverdage ellers faktureres sagen indtil modtagelse af garantiformular. Ved garantisager mere end 45 dage gamle fra bestilling af reservedel vil det ikke være muligt at modtage Samsungs garantitakster og derfor krediteres faktura på reservedel ikke.
10.2. Samsungs garantibestemmelser gælder sideløbende med disse betingelser. Der henvises til Samsungs til enhver tid gældende garantibestemmelser, som findes på DKC’s hjemmeside. Mangler der ikke er omfattet heraf reguleres af pkt. 9 ovenfor.
11.1. Hvis en supportsag i forbindelse en produktfejl ikke kan løses på telefonen og DKC vælger at køre ud til forhandleren (on site) og fejlen ikke skyldes forhandlerens forhold (”en fejl 40”) sker der ikke fakturering herfor. Skyldes fejlen derimod forhandlerens forhold, sker der fakturering for kørsel og timer.
11.2. Hvis DKC anmodes om at skifte en reservedel eller foretage reparationer, som er omfattet af DKCs garantibestemmelser foretager DKC fakturering for kørsel og timer. Forhandleren får et evt. garantibeløb udbetalt, jf. DKCs garanti-bestemmelser, men DKCs fakturering er ikke bundet heraf og kan overstige dette evt. garantibeløb.
11.3. Foretager DKC reparation af et Produkt efter anmodning fra forhandleren og er det ikke en garantisag, foretager DKC fakturering for kørsel og timer.
12.1. DKCs ansvar og forpligtelser i medfør af miljøbeskyttelseslovens §9j, eller hvad der måtte træde i stedet for denne bestemmelse, i relation til leverede elektriske eller elektroniske genstande, overtages af forhandleren, medmindre parterne skriftligt har aftalt andet.
13.1. DKC er ikke ansvarlig overfor forhandleren/slutkunden for indirekte tab og følge-skader såsom driftstab, tabt fortjeneste, tidstab, tab forårsaget af udsivning af kølemiddel, tab ved påfyldning af drivmiddel, rentetab og lignende økonomisk tab.
13.2. DKC’s samlede erstatningsansvar kan maksimalt udgøre kr. 10.000.000 pr. år.
13.3. Ingen af parterne er ansvarlig for skader opstået som følge af omstændigheder den pågældende part ikke er herre over, eksempelvis strejke, lockout, regerings-foranstaltninger, sabotagehandlinger, naturkatastrofer, valutarestriktioner, beslaglæggelse, krig, maskinsammenbrud, mangler ved leverancer fra underleverandør eller forsinkelse fra underleverandør og lign. Såfremt en part vil påberåbe sig force majeure skal den anden part uden unødigt ophold underrettes herom. Begge parter er berettiget til ved skriftlig meddelelse til den anden part at hæve aftalen, når den pågældende begivenhed har varet ud over 3 måneder.
14.1. DKC’s samlede ansvar for skader på fast ejendom og/eller løsøre, som indtræder, medens Produktet er i forhandlerens/slutkundens besiddelse, er begrænset til kr. 10.000.000 pr. år. For komponentskade er DKC’s ansvar dog begrænset til kr. 2.000.000 pr. år. Forhandleren/slutkunden er i videst muligt omfang forpligtet til at begrænse sit eventuelle tab. DKC hæfter kun i 12 måneder fra levering for de skader, som Produktet måtte forvolde.
14.2. I tilfælde af personskade forårsaget af Produktet, er DKC ansvarlig i overensstemmelse med den til enhver tid gældende produktansvarslovs regler herom, idet DKC dog ikke er ansvarlig for indirekte tab og følgeskader, jfr. 13.1.
14.3. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatning i henhold til reglerne om produktansvar, skal denne part underrette den anden part herom.
14.4. Forhandleren er pligtig til at lade sig sagsøge ved samme domstol eller samme instans, som behandler en eventuel produktansvarssag mod DKC.
14.5. I den udstrækning DKC måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand, er forhandleren forpligtet til at holde DKC skadesløs i samme omfang, som DKC’s ansvar er begrænset i henhold til dette punkt 14.
15.1. Enhver tvist skal afgøres efter dansk ret. Retten i Næstved er aftalt værneting.